Träningsformer - Gruppträning

Gruppaktiviteter eller klasser på gym eller träningsanläggningar är ett roligt sätt att träna om man tycker om att träna med andra och peppas av en instruktör. Jag har skrivit ned de olika namnen som finns på samma typ av träning (åtminstone de jag hittat, det kan finnas fler). Namnen är ofta varumärken efter den organisation som gör programmen och därför finns det många likvärdiga men kanske inte exakt likadana. Fördelarna är helt klart att man pressar sig lite extra pga. instruktören, musiken och av de anda deltagarna. Idag håller många klasser en hög kvallite då ex BTS (de som gör Body PUMP programmen) har välutbildad personal som konstruerar programmen samtidigt som utbildningsnivån inom gymbranschen ökat mycket de senaste 15 åren. Nackdelarna blir ändå att programmen är gjorda för att passa många och passa därför inte alla och speciellt om du har skador eller ont någonstans så kan det bli svårt. Vissa tycker också att det är svårt då man har vissa tider att passa. Personligen har jag instruerat både BodyPUMP och Spinning i många år och har också träffat många som inte skulle tränat om det inte vore för musiken, gruppen eller instruktören.

Har du inte provat någon gruppträning gå då till ditt närmsta gym eller träningsanläggning och testa. Jag hoppas att du skall inspireras efter att ha läst min förklaring om respektive typ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback