Träningsrekommendation för ökad kondition

För att så snabbt som möjligt öka på din kondition är det med största sannolikhet effektivast att träna enligt följande (rekommendationen gäller för en individ som har tränat 2-3 ggr/v vecka i minst 6 månader ):

Under de första veckorna
3 pass /v med 3-4x(3 min – 3 min) intervaller på 90 %av Max VO2.
Efter 3 veckor
3-4 pass/v med 4-5x(3 min. 3 min) intervaller på 90-100% av Max VO2.
Efter 6 veckor
4 pass/v med 5-6x(3 min – 3 min) intervaller på 95-100% av Max VO2.
Det finns vissa saker som det bra att tänka på:
Beroende på hur tränad du är kan det vara viktig att pulsera träningen så att du lägger in lättare veckor med jämna mellanrum.
Programmet kan behöva varieras något mer beroend på vilket mål du har med din.
Om du exempelvis är löpare så är det inte bara ditt maximala syreupptag (konditionen) som spelar någon roll för resultatet utan det kan också vara viktigt att kunna springa snabbare tempo i kortare stunder och klara mjölksyra med mera. Därför varierar man intervallerna mer för dem som vill till exempelvis vill prestera bra tider på ett motionslopp eller placera sig bra på tävlingar. 

Vill du ha mer personliga tips?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback