En bred syn på hälsa

På denna blogg skriver jag ofta om fysisk hälsa, jag använder det uttrycket för att betona att hälsa är ett väldigt brett begrepp och därmed individuellt ofta får man höra att hälsa för mig är att kunna ta ett glas vin eller att unna mig onyttigheter och själklart är det viktigt att må bra inom alla kategorier av hälsa. Inom den fysiska hälsan är det enklare att beskriva vad som är bra respektive dåligt då det forskars mycket på vad som bryter ned respektive bygger upp våran kropp.
Hälsobegreppet kan innehålla följande kategorier och delar.
En bred syn på hälsa

 

Som det framgår av bilden är de olika hälsobegreppen involverade i varandra.
Det kan finnas med fler delar och de kan påverka varandra på fler sätt. När det gäller det gäller exempelvis fysisk aktivitet påverkar de definitivt den fysiska hälsan men även våran självbild, självtillit, det kan också ge gemenskap, minska risken för skador och till slut påverka din identitet. Då jag skriver om fysisk hälsa, för att det är inom den sektorn den medicinska bevisningen finns, innebär det att det finns påverkan av hela hälsobegreppet och de positiva effekterna blir ännu vidare och större än vad jag kan visa med forskningsresultat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback