Vem är en vinnare?

Nu är detta för Svenskarna fantastiska OS över och vi som är OS fanatiker kan nu börja göra lite nytta igen. När OS psykosen är över kommer jag att fylla på med lite kravprofiler och funderingarna kring de fysiska prestationerna från OS under de närmaste dagarna.
Jag hoppas att OS även har ökat motivationen hos andra lovande idrottare runt om ilandet till att fortsätta slita, kämpa och träna även när det går tungt. I många av de individuella idrotterna har utövarna haft siktet inställt på just dessa dagar i Turin i mer än 4 år.
Och i tallanglagen är ofta siktet inställt på ett OS som ligger 6-8 år fram i tiden och det väldigt imponerande bedrifter av dem som klarar av att ha fokus på ett mål så långt fram i tiden. Självklart passerar dessa individer många delmål på vägen men helat tiden utan att tappa fokus på det huvudsakliga målet. Om jag var en av de aktiva som siktade på OS 2010 i Vancouver skulle jag bli extra taggad efter resultatet som de Svenska Olympierna presterat under detta OS jag får i stället önska alla dessa idrottar lycka till under de kommande 4 åren.

Nu är det inte bara de prestationer som syns i media som är imponerande några timmar efter att Tre kronor spelade hem det efterlängtade OS guldet fick jag ett telefonsamtal från en av de motionärer jag tränar. Han var oerhört glad efter att ha klarat sitt mål på Vasaloppet och för honom och många andra är denna prestation lika stor som vilket Guld som helst. Han har siktat på detta vasalopp i över ett år och hans förbättringar på vägen är oerhört imponerande men han har hela vägen haft siktet inställt på sitt mål och följt sitt träningsprogram.

Att sätta höga men rimliga mål och sedan följa den planerade träningen innebär att du många gånger kommer att möta hinder och skeptiska kommentarer men stå på dig och följ din planering så att du också bli en vinnare. För alla som når sitt mål är en vinnare och prestationen kan vara oerhört imponerande även om det inte innebär några medaljer.

Sikta högt och fullfölj din plan så att du når dina mål.

Lycka till och så hoppas vi på ett fortsatt härligt tränings och idrottsår.


För någon som hjälper dig att definiera målen och planera din träning titta
här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback