Freestyle

I freestyle är varje åk tre partier av puckelpist med två akrobatiska freestylehopp.

Konditionsmässigt krävs det inte så mycket för att genomföra åket (i relation t.ex. längdskidåkning och cykel) men ett testvärde över 60 ml/kg/min (för män) är nog att föredra för att inte återhämtningsförmågan och koncentrationsförmågan i finalen skall bli för låga. 60 ml/kg/min motsvarar i ett Coopertest att du springer 3 km på drygt 11 min.

För benen (framför allt lårmusklerna) krävs det betydligt mer och både bra maxstyrka och styrkeuthållighet är bra för en Freestyleåkare. Styrkeuthålligheten behövs dels för att klara av all åkning i puckelpisten och för att förebygga risken för knäskador. Maxstyrka och framför allt excentrisk maxstyrka (excentriskt = bromsning ex vid landning) behövs för hoppen och framför allt landningen men även för puckelpiståkningen och skadeprevention.

Alla som har åkt utförsåkning och framför allt de som testat på en puckelpist vet hur jobbigt det är för benen och hur snabbt en otränad blir stum av all mjölksyra som skapas. En Freestyle åkare har en hög mjölksyre tröskel och stor tålighet mot mjölksyra.

Min fysiska kravprofil för en Freestyle åkare.

Kvallité
1=litet krav; 5=mycket stort krav
Max VO2 - Kondition

3,5

Uthållighet

3

Maxstyrka

3,5

Styrkeuthållighet

4

Mjölksyretålighet

4

Bålstabilitet

4,5

Rörlighet

4

! OBS detta är en förenklad kravprofil för mer information om kravprofiler se maxprestation.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback