Fysiska krav i Short Track

Short Track är Skridsko åkning (rundbana) på en hockeyrink. Varje var är 111 m långt och kurvorna är snäva och det är väldigt trångt. Det måste vara ganska frustrerande då varje lopp måste studeras av domarna i efterhand på video för att kunna fastställa resultatet. Det är ganska mycket diskvalifikationer och fall. Många minns ju också OS 2002 då han som låg sist i sista kurvan också vann OS guld.

Bortsett från detta är Short Track intressant ur fystränarens syn. Framför allt 500 m som då blir väldigt intensivt. Bara att inta åkposition skulle för en otränad innebära mjölksyra efter ett par meter. Det blir två accelerationer per varv vilket ställer stora krav på mjölsyretålighet, explosiviteten samt en hyfsad kondition (för återhämtningens skull). Åkpositionen och att det är så mycket knuffar mm ställer stora krav på bålstabiliteten. Det ser väldigt roligt men också jobbigt ut. Då det räcker med en hockeyring borde det kunna finnas möjligheter att få denna idrott att växa då möjligheten att utföra den borde vara enklare än exempelvis ”vanlig” tävlingsform av skridsko.


Min fysiska kravprofil för Short Track (500m):


Kvallité
1=litet krav; 5=mycket stort krav
Max VO2 - Kondition

3,5

Uthållighet

3

Explosivitet

5

Maxstyrka

5

Styrkeuthållighet

4

Mjölksyretålighet

5

Bålstabilitet

4

Rörlighet

3,5



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, sanning med mycket stor modifikation.
Fd fk

2006-09-21 @ 09:00:52
Postat av: Jonas Augustsson

Hej Fd fk
Jag diskuterar gärna och ändrar min uppfattning om så behövs men då hoppas jag att du skriver lite mer och också vem du är.
Tack för att du läser min blogg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback