MET - Ett sätt att mäta aktivitet och förbränning

Metabolic equivalent system, MET =Metabolic energy turn over, är ett sätt att beskriva hur mycket energi du förbrukar under en aktivitet.

När du ligger helt stilla och vila har du en förbränning på 1 MET vilket innebär 1 kcal/kg/tim. Denna aktivitet kräver också en syreförbrukning på 3,5 ml O2/kg/min. Syre och energiförbrukningen går hand i hand för att det krävs syre för att förbränna energi. I detta fall kan vi jämföras med en bilmotor som också kräver syre för att förbränna bensinen.

En aktivitet på 2 MET är då dubbelt så ”krävande” som att ligga ned och kräver då dubbelt så mycket energi och dubbelt så mycket syre per tidsenhet (ex min eller tim).

Enligt de rekommendationer som idag finns för att öka din fysiska hälsa (läs mer om detta på http://fyss.blogg.se och i nästa inlägg) skall du öka din förbränning med 150 kcal/dag för att minska risken för bl.a drabbas av sjukdomar inom det metabola syndromet.

Om du väger 70 kg gör du åt med 70 kcal / timme vid 1,0 MET. Om du istället gör en aktivitet på 4 MET förbränner du 280 kcal / timme vilket då innebär att det räcker med 35 min av denna aktivitet för att nå 150 kcal.

Aktivitet
MET
Aktivitet
MET
Vila, sitta, stå stilla
1.0
Rida häst (trav)
6,5
Klä av och på sig, tvätta sig
2.0
Jogging i 8 km/h (7.5 min/km)
7,5
Sitta, köra bil, kontors jobb
2.0
Skidåkning, Rida häst (galopp)
8,0
Laga mat (stående)
2,5
Squash
8,5
Städa, torka golv, putsa fönster
3,0
Löpning i 12 km/h (5 min/km)
9,0
Gå i 4 km/h , Cykla i 9 km/h
3.0
Basket, fotboll, fäktning
9,0
Duscha, stryka (stående), skura
3,5
Simning crawl (2,75 min/100m)
10,0
Cykla 10 km/h
3,5
Gymnastik, Handboll
10,0
Piska mattor, Spela Golf
4,0
Löpning 13,7 km/h (4,4 min/km)
12,0
Gå i 5 km/h
4,5
Löpning 16 km/h (3,75 min/km)
15,0
Cykla i 15 km/h, gå i trappor
5,0
Simning, crawl (2min/100m)
15,0
Simning crawl (5,5 min/100m)
5,0
Löpning 19 km/h (3,15 min/km)
20,0
Gå i 6,5 km/h
6,5
Löpning 24 km/h (2,5 min/km)
30,0
Hugga ved, folk dans
6,5
Simning, crawl (90s/100m)
30,0
Det är viktigt att komma ihåg att det är under den aktiva tiden man har en ökad MET. Exempelvis under en fotbolls-, handbollsträning eller golfrunda räknas ju inte tiden då man står still till en MET motsvarande 9,0/10,0 eller 4,0 utan den tiden räknas på 1,0 MET.

I kommande inlägg kommer jag att beskriva varför det är så viktigt för just dig att vara fysiskt aktiv och dessutom visa vilken fysik du behöver ha för att inte vara lika trött efter jobbet.

Vill du redan idag komma igång med fysisk aktivitet och känner att du vill ha någon som coachar dig titta då på fysiskaktivitet.se.

Källhänvisning:
Wilmore, J,H, Costill, D, L, (2004) Physiology of sport and exercise. Human Kinetics
Raustorp, A, (2002) Räkna dina hälsosamma steg. Uppsala: Kunskapsföretaget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback