Aktivitetstest

Testa dig själv och se hur mycket eller lite du rör dig.
Nedan finns en tabell som visar hur många poäng olika aktiviteter ger dig per 10 min aktivitet. Har du gjort en aktivitet i 15 min så gångar du då poängen med 1,5 för att få det att stämma. Räkna ut poängen för så många dagar bakåt i tiden du kan komma ihåg. Räkna helst ut för en vecka men använd minst 3 dagar (2 arbetsdagar och en ledig dag). Om du inte kommer ihåg så får du ta de kommande dagarna. Om du tar kommande dagar är det viktigt att du inte rör dig mer än vanligt för då lurar du bara dig själv. Var ärlig för det är bara din hälsa som blir lidande av att du inte räknar ut rätt nivå av aktivitetsgrad.
Kategori
Typ aktivitet och ansträngningsgrad
Poäng/10min
A
Rask promenad el annan aktivitet där du känner att di blir lite ansträngd och lätt andfådd med en lite temperatur höjning
1
B
Trädgårdsarbete eller annat fysisk arbete med samma ansträngningsgrad som ovan
1
C
Jogging, cykling eller annan aktivitet där du känner att du flåsar men ändå orkar prata och känner att du skulle kunna hålla på ett bra tag. Styrketräning kan räknas här men bara den tid du jobba i maskinerna eller med vikterna.
2,5
D
Löpning, cykling eller annan träning där du flåsar rejält och känner att det är svårt att prata under tiden troligen orkar du inte så många minuter på denna nivån. En tränad individ orkar ca 15 – 30 min på denna intensitet
4
©Jonas Augustsson 2006
Om du deltar i gympapass eller andra aktiviteter så får du försöka uppskatta hur många minuter du befinner dig inom respektive kategori och poängsätta därefter.
För dig som befinner dig en del inom kategori D rekommenderar jag att du läser vidare på
maxprestation.se

Hur hälso och välmåendets skull är det aktivitet inom kategorierna A – C som är viktigast. För dig som är aktiv enligt kategori C kan det finnas vinster med att även träna i kategori D mer om detta längre ned.

Räkna ut din snitt poäng för de dagarna du räknade (dvs. vid en vecka lägg ihop alla dagarna och dela med 7). Se i tabellen nedan hur aktiv eller inaktiv du är och vad jag rekommenderar för mängd av aktivitet för dig.
Poäng/ dag
Hur fysiskt aktiv du är och en rekommendation
0 – 2,5
Ur hälsosynpunkt är du alldeles för inaktiv och löper därmed en större risk att få högt blodtryck, diabetes typ II, benskörhet, ökade blodfetter mm. Sikta på att vara aktiv minst 30 min varje dag du får gärna dela upp tiden på flera ggr / dag men du skall känna att du får en temperaturförhöjning och en ökad andning. Jag rekommenderar dig att börja med kom igång programmet som finns här men behöver du någon som motiverar dig så titta närmare på stegräkningsguiden eller aktivitetsguidning.
2,5 – 3,25
Du är aktiv men antingen för lite tid per dag eller inte varje dag. Du löper inte riktigt lika stor risk för att drabbas för ovanstående sjukdomar i förtid men risken är fortfarande stor och har du ambitioner att bli piggare eller orka mer behöver du öka mängden eller antal tillfällen i veckan. Vid motsvarande rask promenad skall du sikta på 45 min per dag som kan delas upp i flera tillfällen men du skall känna att andningen ökar när du är aktiv. Du kan ha stor nytta av att använda dig av stegräkningsguiden eller aktivitetsguidning. Är du intresserad av att komma igång med jogging finns det ett komma i gång program här.
3,25 – 5
Med tanke på de stora hälsovinsterna är du troligen tillräckligt aktiv. Det är fortfarande viktigt att du är aktiv varje dag och har du målet att bli piggare och orka mer bör man ser över om du har någon aktivitet i kategori C och ev. D. Är du enbart aktiv i kategori A och B kan du få ut mycket av aktivitetsguidning. Har du lite krämpor bör du jobba speciellt utefter dem och förutom daglig lätt – medel tung fysisk aktivitet (såsom rask promenad) rekommenderar jag någon jobbigare aktivitet per vecka. Aktivitets- / Träningscoachning kan ge dig som befinner dig in denna gruppen väldigt mycket.
5 - 7
För dig som enbart är aktiv i kategori A och B rekommenderar jag Aktivitets- / Träningscoachning.
Om du tränar ett par gånger per vecka i kategori C och ev. D bör du kontrollera att du är fysiskt aktiv varje dag. Det är viktigt att du inte arbetar enligt kategori C och D alla dagar i veckan. För dig som befinner dig i denna gruppen är det roligt att effektivisera kroppen och jag rekommenderar ett besök på maxprestation.se eller Träningscoachning
7 <
Du tränar troligen ganska mycket och har säkerligen andra mål och ambitioner med din träning än att hålla dig frisk och må bra. För mer inspiration och tips titta på maxprestation.se
©Jonas Augustsson 2006
Låt dig inspireras att bli mer fysikt aktiv varje dag och att utmana dig att ta ett nytt steg och bli mer aktiv i nästa kategori.

Detta test finns inom kort som PDF här

Kommentarer
Postat av: Maria Bjerstam

Hej
Jag kom till att stöta på aktivitetstestet på denna sidan och har lite undringar kring detta.
Det är så att jag jobbar som samordnare för fysisk aktivitet på recept och jag undrar:
Varifrån kommer testet?
Är det vetenskapligt utvärderat?
Jag tycker testet verka vara ett bra verktyg att använda i den verksamhet som jag jobbar i.
Vill gärna ha svar

2007-08-16 @ 10:26:38
Postat av: Smsa Låna

Jag tycker att du har en asgrym blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :D.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback