Att gå ned i vikt - introduktion

I mitt jobb som PT (personlig tränare) får jag dagligen frågan om hur man snabbast och lättast går ned i vikt, vilken metod jag rekommenderar den effektivaste träningen osv.

Jag rekommenderar ingen metod utan jag rekommenderar en ny sundare livsstil.

Egentligen är ekvationen för hur man skall gå ned i vikt ganska enkel. Du behöver göra åt mer energi än vad du stoppar i dig. Kroppen har dock ett fysiologiskt system som helst av allt inte vill göra sig av med den energireserv som finns (dvs. fettet) och svarar med att sänka energiomsättningen. Det är just detta som gör att banta eller fast sig till en lägre vikt är rent förkastligt. En intensiv bantning eller fasta leder till en bibehållen vikt (möjligen något lägre), med samma fettmängd som innan betydligt mindre muskler och en försämrad energiomsättning vilket i sin tur leder till att det är lättare att gå upp i vikt. Detta och fasta kommer jag att skriva mer om i kommande inlägg.

För att gå ned i vikt krävs en ny livsstil då den figur och kroppssammansättning är ett resultat av hur du levt tills i dag.

Så min rekommendation är en ny sund livsstil med träning och fysiska aktivitet med hälsosam mat.  

Denna nya livsstil bör du leva resten av livet men du kommer att kunna ändra något i balansen när du har nått din målvikt.
Jag kommer under de närmsta veckorna fylla på med olika tips om kost och träning för att lättare gå ned i vikt.

Vill du ha en coach som ger dig personliga program för att snabbare gå ned i vikt maila ditt intresse till viktnedgångscoachning då jag söker personer som vill testa ett vitknedgångsprogram (beta version) för halva priset. Tekniken är inte klar (formulär mm) så därför är det halva priset för dem som anmäler sig innan det är klart.  



Kommentarer
Postat av: Hosianna

Åh, bra att läsa men samtidigt så jobbgt :(
man söker alltid efter genvägar!
Su´ck!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback