Komma igång program - Fysisk aktivitet

Här är ett komma igång med fysisk aktivitets program och det passar dig som är inaktiv eller är aktiv någon gång per vecka. Vill du ha ett mer personligt program och någon som coachar dig till att fullfölja det du vill genomföra, klicka här. 
Programmet beskriver hur mycket du bör vara aktiv per vecka och på vilken intensitets nivå. I detta program är det nivå A som är aktuellt och med det menar jag.

Nivå A
En aktivitet där du känner att du blir lite ansträngd och lätt andfådd och gärna upplever att du får en temperaturhöjning efter dryga 10 min. Du skall alltså uppleva att du blir varm och Känner dig ansträngd. Du kan ackumulera ihop tid för denna aktivitet under dagen men för att du skall få räkna in tiden måste du vara aktiv i mer än 10 min. Om du går 15 min i rask takt till och från jobbet kan det räknas men inte om du bara går i 7 min. Du kan räkna alla typer av aktiviteter där du känner denna ansträngningsgrad ex. trädgårdsarbete, hugga ved, intensiv städning, dansa, rask promenad, cykla, stavgång, simning, lätta träningspass. Det viktiga är att du bara räknar den tiden du är aktiv och att det är minst 10 min i ett sträck. Lägg gärna till någon minut med lite lugnare aktivitet i slutet av varje pass som nedvarvning. 


Aktivitetsnivå                     Tid                                       Övrigt

Vecka 1
Du börjar med tre pass under den första veckan.
Pass 1 och 3
Nivå A                                  30 minuter

Pass 2
Nivå A                                  45 minuter

Vecka 2
Du fortsätter med tre pass men gör det ena passet lite längre.
Pass 1 och 3
Nivå A                                  45 minuter

Pass 2
Nivå A                                  30 minuter

Vecka 3
Du lägger till ett fjärde pass.
Pass 1 och 3
Nivå A                                  45 minuter

Pass 2 och 4
Nivå A                                  30 minuter

Vecka 4
Fortfarande fyra tillfällen men bara ett som är lite kortare.
Pass 1, 2  och 4
Nivå A                                  45 minuter

Pass 3
Nivå A                                  30 minuter

Detta program finns inom kort som PDF här (under jag vill veta mer om...)

För ett personligt fortsättningsprogram

Kommentarer
Postat av: Anna Hansson

Om man är ute efter att gå ner 5 kg, räcker det med att jogga någon gång i veckan samt äta bättre kost. Alltså dra ner på onyttgheter, och mer sallad osv?

Mvh / Anna

2007-01-16 @ 19:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback